Mijn eerste stage zal plaatsvinden in Amsterdam bij het Kattengedragsadviesbureau. Ik ga hier samen werken met Ollie van Hal aan het project Kattenbos. Ik wordt binnen het bedrijf begeleid door gedragsdeskundige Marcellina Stolting.
In dit hoofdstuk wordt het bedrijf Kattengedragsadviesbureau bekeken m.b.v. het 7-S-model.
Het 7-S-model is ontwikkeld door vorige medewerkers van Mckinsey. Het werd ontworpen met het idee om de kwaliteit te meten van de prestaties die een bedrijf moet leveren. Het 7-S-model is als het ware verdeeld in 2 groepen: hard (Strategie, Structuur en Systemen) en zacht (Stijl, Significante gemeenschappelijke waarden, Sleutelbekwaamheden en Staf). Het wordt het 7-S-model genoemd, omdat alle stappen in het Engels allemaal met een S begint.
Het 7-S-model |
1. Shared values (Significate waarden)
Onder de significante waarden van het bedrijf vallen de cultuur en de visie van het bedrijf.De visie die het bedrijf handhaaft is als volgt:
De organisatie is als specialist op het vakgebied van kattengedrag gericht op die wetenschappelijke kennis continu te verdiepen en uit te breiden. De wetenschappelijke ontwikkelingen dienen op de voet gevolgd te worden. Core Activity is het behandelen van kattengedragsproblemen met gedragsobservatie aan huis op doorverwijzing van dierenartsen. Daarnaast geeft het personeel les als docent op steeds meer opleidingen. Dit zal leiden tot een betere kennis over katten en hun gedragsmatige behoeften en zo de toestroom naar asielen kunnen inperken.
2. Stategy (Strategie)
Een strategie wordt gevormd om de acties die het bedrijf wil bereiken, ook daadwerkelijk te bereiken. En Strategie komt tot stand door de missie en de visie van het bedrijf.
De visie is al bij het vorige kopje geformuleerd.
De missie: we willen op katvriendelijke en wetenschappelijke wijze kattengedragstherapie inzetten ter verbetering van probleemgedrag, waardoor het welzijn van de dieren verbetert. gedragsproblemen leiden vaak tot euthanasie en uit huis plaatsing van de kat. 3. Structure (Structuur)
De structuur van een bedrijf geeft de inrichting aan binnen de onderneming.
Marcellina Stolting |
Naast het bestuur zijn er nog een aantal deskundigen op het gebied van kattenwelzijn. Deze deskundigen zijn ook als externe adviseurs verbonden aan de FWF.
Het Kattengedragsadviesbureau werkt samen met de PVH (Platvorm Verantwoord Huisdierenbezit) en de FWF (Feline Welfare Foundation). Ook is er samenwerking met een aantal dierenartsen, deze verwijzen regelmatig katten door met gedragsproblemen. Deze verwijzingen komen per regio aan bij de gedragstherapeut waar de dierenarts bij aangesloten is. Het Kattengedragsadviesbureau is in feite één groot netwerk van organisaties, dierenartsen en gedragstherapeuten door heel Nederland.
4. Systems (Systemen)
De systemen van een bedrijf omvatten alle interne en externe procedures, werkwijzen en communicatiestromen.
Als er een probleemgeval binnenkomt bij een dierenarts die is aangesloten bij het Kattengedragsadviesbureau verwijst deze de kat meestal door of vraagt tips.
Als de kat wordt doorgestuurd wordt deze gelijk in behandeling genomen.Als de kat niet wordt doorverwezen door de dierenarts moet de eigenaar zelf contact opnemen met het adviesbureau. Er kan contact worden gezocht d.m.v. de mail, brief of telefonisch. Als de eigenaar zich aanmeldt voor een behandeling moeten er meer gegevens worden vergaard en wordt er een uitgebreid formulier naar de eigenaar gestuurd die deze volledig moet invullen.
Na het ontvangen van de aanbetaling en het formulier worden de gegevens nauwkeurig bestudeerd. Hierna wordt er contact opgenomen met de eigenaar van de kat om de volgende stappen te bespreken. De stappen die vervolgens worden genomen om de kat van het gedragsprobleem af te helpen is altijd verschillend. Elke kat is anders en heeft vaak andere problemen. De eerste stap is meestal wel hetzelfde. Elke kat wordt eerst doorverwezen naar een dierenarts. Vaak gaan gedragsproblemen samen met lichamelijke problemen.
Een diagnose stellen kan natuurlijk niet van de een op de andere dag. Hier is tijd voor nodig en voor de ene kat duurt het net iets korter dan voor de ander.
5. Style (Stijl)
Deze S heeft betrekking op de managementstijl. Hieronder valt ook hoe de manager omgaat met medewerkers en klanten.
Binnen het Kattengedragsadviesbureau heerst een goede stijl. Zoals adviesbureau zelf al aangaf is er een gemakkelijke omgang binnen het bedrijf. De medewerkers gaan met respect met elkaar om. De leiding en de medewerkers worden steeds bijgeschoold om op niveau te blijven. Hierdoor worden ze gemotiveerd en ondersteund.
6. Staff (Personeel)
De S concentreert zich de profielen van de manager en het personeel. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst.
Het adviesbureau geeft zelf aan dat er niet echt personeel is. Allen werken als zelfstandigen. Wel zijn alle zelfstandigen verbonden als een netwerk.
In de toekomst zal dit ook zo blijven. Er zijn geen problemen in de gang van zaken.
7. Skills (Sleutelvaardigheden)
De sleutelvaardigheden spitsen zich toe op de dingen die het bedrijf doen schitteren. Dus waar is het bedrijf erg goed in?
Hetgeen waar het bedrijf een pluspunt heeft is de deskundigen zelf. Zij zijn hoogopgeleid en kunnen met al die kennis de klanten en katten goed begeleiden en hen een zekerheid geven. Dit geeft vertrouwen van twee kanten. Zoals al eerder is gezegd worden alle medewerkers steeds opnieuw bijgeschoold zodat de kennis en ervaring op peil blijven.
Dat het bedrijf is aangesloten bij het PVH en FWF is ook een groot voordeel. Deze organisaties ondersteunen het bedrijf en geeft ze vaak tips zodat het bedrijf ook weer kan verbeteren.
Het bedrijf onderscheidt zich ook door zijn omvang. Door heel Nederland zijn er dierenartsen bij het adviesbureau aangesloten.
Bronnen:
http://www.kattengedragcentrum.nl/7-Het-goede-doel.html
http://www.floor.nl/management/7s-model.html
Bronnen:
http://www.kattengedragcentrum.nl/7-Het-goede-doel.html
http://www.floor.nl/management/7s-model.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten